«Літній пейзаж», Петро Левченко
Полотно «Літній пейзаж» створене Петром Левченком у техніці олійного живопису в 1876 році.
Петро Олексійович Левченко (1856 – 1917) – український живописець-пейзажист, графік, педагог, майстер інтер’єрних композицій. Народився у Харкові в родині заможного купця. Мистецьку освіту отримав у Харківській міській гімназії у Дмитра Безперчого та Санкт-Петербурзькій Академії мистецтв під керівництвом Михайла Клодта, Володимира Орловського та Павла Чистякова. З 1886 року – викладач Харківської рисувальної школи Марії Раєвської-Іванової. У 1895 році відвідав Париж, де ознайомився з творами французьких імпресіоністів, що мало вплив на його подальшу творчість. Був одним із засновників та постійним членом Харківського товариства любителів мистецтва, Товариства південноросійських художників, експонентом Товариства пересувних художніх виставок. У творчості Петра Левченка поєднано тенденції пленеризму, імпресіоністичних ознак з особливостями модерну.
Основну увагу у своїх роботах митець приділяв ліричному забарвленню, підпорядковуючи цьому усі живописні засоби, якими він володів досконало. Виконані безпосередньо з натури, вони є фактично етюдами, що мають міцну картинну композицію і сприймаються як цілком завершені твори. Саме таким є невелике за розміром полотно «Літній пейзаж». Головний колірний ефект утворюють смарагдові барви трави, брунатний ґрунтовий покрив, вохристо-сірі паркани, стріхи та білі стіни хат, на яких виразно розгортається варіація теплих і холодних тонів. Художник майстерно відтворює глибину простору, використавши для цього і крутий звив яру, лінії паркану та будівель. В естетичній повнозвучності твору важливу роль відіграє й делікатна живописна манера, культура мазка, вишукана фактура покладених на полотно фарб.
Твір несе у собі велику емоційну силу. Уникаючи панорамності, митець свідомо обмежує обшир баченого і бере невеличкий фрагмент, немовби приглядаючись до природи, залишаючись наодинці з нею. Уважне око художника бачить усе, але кожна деталь у його творі відібрана, відчута й пережита. Барви також стають виразниками емоцій. Ясні чи похмурі, вони підсилюють глибину й характерність мотиву. Картина вражає тонко переданим ліричним настроєм, відтворенням затишку провінційного життя.
При неквапливому спогляданні камерного твору художник і глядач наче залишаються віч-на-віч з природою і ведуть з нею сердечну розмову.
Український художник Петро Олексійович Левченко був тонким, неперевершеним майстром ліричного пейзажу, одним із найкращих колористів свого часу і блискучим рисувальником. Його творчість стала видатним явищем в українському образотворчому мистецтві кінця XIX – початку XX ст., у ній найпослідовніше виявився перехід ліричної картини на рубежі віків до пейзажу настрою.